Descriere
PREZENTARE CARTE
Oricât ar fi de modern un subiect al unei exegeze temeinice – sau poate tocmai de aceea –, pentru a sta sub semnul unei fundamentări imbatabile, el va trebui să se afle în același timp și sub semnul întoarcerii la antici, la clasici. Tocmai acest lucru îl probează Daniel Haiduc: imaginarul în general, însă nu al haosului, al nedefinitului, nu imaginarul ad libitum, ci imaginarul temeinic teoretizat cu aplicație în literatura cea mai limpede probabil din istoria culturală a ultimelor două mii de ani; adică literatura latină, prin cei doi „romancieri”, Petronius și Apuleius.
Meritul unei cercetări de acest tip stă tocmai în a releva originalul și mai puțin ce vrem noi să credem, adesea pentru a ne motiva pe noi, contemporanii, în van.
Capitolul „Imaginar și percepție”, remarcabil prin subtilitatea analizei, atinge zonele sensibile a ceea ce credem noi modernii că ar fi fost în lumea romană. Remarcabilele subcapitole despre violență, suprastimulări senzoriale și sexualitate în lumea romană relevă un cercetător realist deja de la prima afirmație: „nu latura ficțională a situațiilor violente este importantă pentru cercetarea noastră, ci faptul că violența a fost și este o componentă imposibil de neglijat a existenței umane”.
Cele mai felurite trăiri din cele două romane sunt explicate tocmai în ideea perenității lor. Până la urmă lumea romană rămâne un model nu doar prin cele pozitive, ci unul total, adică și prin bine și prin rău.
Reconstituirea neutră, fără a impune ce credem noi, e primul pas decisiv spre a înțelege eternitatea clasicismului roman, nu doar ca literatură, ci și ca totalitate, model.
Dan Negrescu
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]
Recenzii
Nu există recenzii până acum.